السبت، 26 سبتمبر 2015

ابتلاع حبوب منع الحمل للاطفال




دي مشكله منتشره جدا وهي ابتلاع حبوب منع الحمل من قبل الاطفال وذالك لات معظم الامهات بما انهم يستعملون هذه الحبوب وبصفه يوميه فانهم يتركونها في اماكن قريبه منهم لكي لا ينسونها وبالتالي تكون في متناول الاطفال

ماهي حبوب مانع الحمل؟
حبوب منع الحمل في الاغلب تتكون من نوعين الاول يتكون من البروجسترون فقط  والثاني من البروجسترون والاستروجين معا وهناك بعض الانواع يضاف اليها كميات صغيره من الحديد
اغلب الاستعمال بيكون من النوع المركب البروجسترون والاستروجين

ماهي خطوره تناول الطفل لحبوب منع الحمل؟
في الاغلب ليس هناك اي خطوره من تناول حبوب منع الحمل  الافي الجرعات الكبيره ممكن ان تسب تهيج في جدار المعده والغثيان والقيئ
وليس لتركيبها الهرموني اي ضرر علي الطفل سواء كان ولد او بنت (ممكن يعمل شويه نزيف مهبلي للبنت بسيط جدا وليس له اي ضرر علي البنت)

ماهي الجرعه السامه لحبوب منع الحمل؟
لاتوجد جرعه سامه ولو اخد الطفل 30 قرص من حبوب منع الحمل فليس له اي تاثير سوي التهابات المعده والقيئ والغثيان

هل هناك اسعافات اوليه ممكن نعملها للطفل؟
لاداعي لاي اسعافات الموضوع بسيط وميستهلش نبهدل الطفل في غسيل المعده

ونرجع ونقول الوقايه خير من العلاج
اناشداخواتي الامهات ان يبعدو كل الادويه وليس حبوب منع الحمل فقط وكل ماهو ضار بالاطفال عن متناول ايديهم
اسأالله ان يحميكم ويحفظ ابنائكم من كل شر

الأربعاء، 23 سبتمبر 2015

الثلاثاء، 22 سبتمبر 2015

تسمم الاطفال او تناول الادويه والمواد الكيماويه



حالات التسمم عند الاطفال مشكله اكيد اغلبنا مر بيها عشان كده كان لازم نتكلم عن هذه المشكله ونعرف اه هي انواع الادويه الي انا اخاف منها كويس اوي واه هيا الادويه الي اقول دي حاجه بسيطه ومش مهم  او بمعني ادق امتي الام تقلق وتخاف وامتي تكون مطمنه 
 طيب يلا نبدأ نتكلم علي بركه الله 
اعراض التسمم بيكون علي حسب كل ماده وكميتها والطريق التي اخذت به
فلازم عشان الام تيجي تشتكي ان ابنها اتسمم او شرب اي دواء لابد تكون عارفه الماده الفعاله في الدواء او حتي علي الاقل اسم الدواء  وطبعا تكون عارفه الكميه اي شربها يعني ماتجيش الام تشتكي ان ابنها اخد الحبوب الحمره بتاعت جدو مثلا ماهو الدكتور ده مش ساحر فعشان نقتصر الطريق علي المريض والدكتور لابد نكون عارفين الحاجات دي
طيب يلا بينا نعرف اعراض التسمم
هيا في الاغلي بتكون متشابهه زي الغثيان القيئ الشعور بعدم الراحه مدروخ وفي الحالات الشديده غيبوبه بس طبعا كل ماده بيكون لها اعراض بتميزها عن غيرها


ونبدء مع ماده الباراسيتامول ( سيتال) خافض للحراره 
اظن مافيش بيت بيخلي من هذه الماده  وخصوصا الي عندهم اطفال
الاعراض  الغثيان القيئ المغص الشحوب وفي الحالات الشديده قصور في وظائف الكبد
الاسعافات الاوليه عمل غسيل معده  خلال من نص ساعه الي ساعه


المنظفات او مشتقات البترول
ودي كتيره وبتشمل المنظفات بجميع انواعها الكيروسين الجاز الفنيك ملمعات الاسطح المزيبات الخ.....
طيب الاعراض سرعه النفس الزرقان السعال الحمي وطبعا الغثيان والقيئ والمغص
الاسعافات
 تجنب استنشاق الدواء
تجنب غسيل المعده او القيئ
مساعده التنفس بالوضع علي الاكسجين ان امكن



المبيدات الحشريه ومشتقاتها
مثال رش الناموس والذباب والصراصير وكذالك البودره بتاعت الصراصير والبق والنمل الخ...... من هزه المواد السامه
في الاغلب بيكون التسمم بيها عن طريق البلع او الرش علي الجلد او الاستنشاق
الاعراض
 عثيان وقيئ ومغص ودوخه وزياده في العرق واللعاب وفي الحالات الشديده في الارياف بيكون في فصل الصيف عندما يقوم الفلاحين برش القطن والارز بالمبيدات الحشريه (لغرض قتل دوده القطن) ودي بتكون من اشد انواع السم وبيكون اعراضها دوخه شديده وفي بعض الاحيان غيبوبه  بطئ في ضربات القلب والتنفس وفي بعض الاحيان توقف القلب والموت المفاجئ
الاسعافات الاوليه للام في المنزل
سرعه خلع ملابس الطفل وغسيل الجلد جيدا بالماء والصابون
عمل غسيل معده وتناول الفحم النشط
اعطاء مضاد السم ان امكن وهو الاتروبين


 تسمم الطفل بدواء الاسبرين
برده الاسبرين من الادويه الموجوده في اغلب بيوتنا
 طيب اه هيا الاعراض
طبعا غثيان قبئ ومغص
سرعه القلب والنفس وحراره وهياج ولخبطه اختلال الؤيه وعدم تمييز الالوان طنين الاذن وجفاف الحلق
بالنسبه الي الاسعافات
غسيل معده ان امكن وتناول الفحم النشط
تناول كميات من السوائل  وفي الحالات الشديده نقوم بعمل غسيل للدم


تناول المواد الكاويه مثل البوتاس والكلور وهو من ضمن المنظفات ولكن وضعته بمفرده لاهميته
 الكلور ليس فقط يقوم بعمل قيئ وغثيان وفي الحالات الشديده الأثير علي النفس زي مشتقات البترول بالظبط الا انه كمان بعمل علي زياده حموضه المعده وممكن قرحه معده
كما انه حمضي وممكن بعمل حروق كيماويه في الحلق والبلعوم والمريئ
الاسعافات تناول كميات وفيره من الاشياء القلويه مثل البن والبيض
 المتابعه لمده اسبوع بعد الحادثه وذالك خوفا من حروق المريئ
طبعا دي مش كل المواد الي ممكن الطفل يتناولها فيه حاجات تانيه كتي زي تناول حبوب مانع الحمل  اوغيره وده هيكون موضوع جديد ان شاء الله
 واي حد من التابعين لموقعنا اوصفحتنا عي الفيس بوك يحصله اي مشكله من هذا القبيل يراسلنا علي الفيس بوك او يكتب تعليف وانا هقوم بالرد عليه في اقرب فرصه ان شاء الله

الخميس، 17 سبتمبر 2015

نمو الطفل الرضيع في اول شهر من العمر






النهارده هكمل كلامي عن الاطفال المبتسرين وحديثي الولاده
طبعا من الاشياء الي بتشغل بال الاب والام في المراحل الاولي من عمر الطفل هي مي تطوره واكتساب المهارات
معظم الاباء بيفتكرو ان الطفل مش بيعمل اي حاجه في الشهر الاول سوي النوم  والرضاعه والبكاء وده مش مظبوط الي حدما
طيب اه هيا الاشياء او المهارات الي ممكن يكتسبها الطفل في الشهر الاول من العمر
1- قدره الطفل علي حل المشكلات
بمعني انه ممكن يضم يديه وزراعيه علامه علي الخوف من السقوط عندما يحمله احد بعنف  او انه بفرد زراعيه كانه مخضوض عندما يسمع صوت عالي او يضاء النور فجأه

2- تطور اللغه عند الرضيع
قد لا نلاحظ اي تغيير في هذا الموضوع سو البكاء وقد نلاحظ صدور بعض الاصوات التي ليس لها اي معني

3- التطور الاجتماعي للطفل
وبنقصد بيه مدي تفاعله مع من حوله زي انه يمسك صباع امه عند ملامسته كف او راحه يده او يصدر بعض الابتسامات العفويه او انه يسكت لما نشيله
4- التطور الحركي للطفل في الشهر الاول
وده نوعين التطور الحركي الدقيق  والتطور الحركي الكبير

 طيب يلا نبدء مع التطور الحركي الدقيقfine motor skills
ودي الي بيستخدم فيها الطفل عضلاته الصغيره زي عضلات ايده واصابعه زي منعكس الانقباض  (يمسك باصبع الام عند ملامستها ليده)

اما بالنسبه التطور الحركي الكبيرgross motor skills
وهو الي بيستخدم فيه عضلاته الكبيره زي عضلات الرجلين واليدين
طيب زي اه عند وضع المولود علي ظهره فانه يميل الي ان يأخذ وضع الجنين بأن يضم ساقيه الي البطن وانحناء الراس الي الامام  كل زالك يتراجع تدريجيا خلال الاسابيع الاولي من عمر الطفل
وكمان مثال عند وضع الطفل علي بطنه فانه يحاول جاهدا ان يرفع واسه لمده ثانيه او ثانيتين ثم يفشل وينتهي زالك بالعياط  وممكن وضع راس الطفل علي خده وهذا يريحه ثم ينام
 اما بالنسبه للجلوس والوقوف للرضيع
فقد سالتني معظم الامهات في هذا الموضوع فلا ينصح ابدا بمحاوله وقوف او جلوس الطفل في هذه السن الصغيره لان الغرض من هذه الفتره هو الارتخاء والنمو بشكل مستوي

هناك بعض الانعكاسات reflexes الزاتيه الموجوده عند الطفل التي يجب علي الام معرفتها
اولا لابد من معرفه معني الانعكاسات الزاتيه هي ردود الافعال التي يفعلها الطفل تلقائيا وهزه الافعال تدل علي مدي سلامه الحاله العصبيه للمولود
1- منعكس الاطباق



وهو اطباق(امساك) الطفل بالاصبع عند ملامسته لراحه اليد

2- منعكس مورو
وهو فرد الزراعين واصابع اليد ثم ضم الاصابع والزراعين مره اخري بنفس الترتيب ويحدث هذا عند سماع الكفل لصوت عالي او نور قوي او جزب الطفل من الزراعين ثم تركه يسقط فجأه


3- منعكس المص sucking
يقوم الطفل بمص او رضاعه اي شيئ يدخل فمه سواء كان حلمه الام او الاصبع او حلمه الببرونه

4- منعكس الجزر rooting


وهو  عند وضع الاصبع بجانب فم الطفل فانه يميل برأسه نحوه باحثا عنه






5- المشي الاوتوماتيكياو الذاتي
وهو  عند الامساك بالطفل جيدا وملامسه قدميه الارض فانه يحاول المشي هزا المنعكس ينتهي خلال اسابيع من عمر الطفل


الأربعاء، 16 سبتمبر 2015

التاهيل النفسي للاطفال لدخول المدرسه





المدرسه هي الركن الاساسي في المجتمع لخلق جيل جديد من الابنا الواعي الذكي المتعلم الفاهم القادر علي مواجهة تحديات الحياه فكان لاب من التنويه علي هذا الموضوع  وهو ترغيب وتشويق الابنا لدخول المدرسه او لاستقبال عام دراسي جديد
اعزائي الاباء والامهات هناك بعض السلوكيات والاخطاء الشائعه التي تجعلنا وبدون قصد نزيد من كراهية الطفل للمدرسة
في هذه المقاله سوف اتحدث عن الاشياء التي ترغب او تحبب الاطفال في المدرسة
اولا
يجب علي الاباء والامهات الابتعاد قدر الامكان عن الالفاظ والعبارات التي من شئنها زياده كراهيه الطالب للمدرسه مثل (امتي تجي المدرسه ونستريح منكم)او(بكره تيجي المدرسه  وتتعلمو الادب)

ثانيا 
ترغيب الاطفال في المدرسه عنطريق التزكير باستمرار لهم بان المدرسه جميله وكنا واحنا صغيرين بنستنس رجوع المدرسه بفارغ الصبر عشان نشوف اصحابنا ونلعب مع بعض ونتعلم كل يوم حجات جديده ونشاطات جديده  المهم من الكلام هو الترغيب

ثالثا
الاستعداد لدخول المدرسة من كل افراد الاسره بما فيهم الاب والام عن طريق شراء ملابس المدرسه الشنطه الخ....
المهم نحسس الطفل بفرحه الرجوع الي المدرسه

رابعا
قبل بدء العام الدراسي بفتره لاتقل عن اسبوعين يجب ان نعود الطفل علي النوم المبكر ولا تزيد فتره السهر عن الساعه 12 ليلا والاستيقاظ المبكر طبعا لكل افراد العائله لكي لا يشعر الطفل بالملل
تكليف الطفل بعمل مهمات تكلفه بها الام مثل ترتيب غرفه النوم والدولاب الخاص به لكي يعتاد النظام

خامسا
البحث عن الكتب الخاصه بالعام الماضي ومراجعه بعض الدروس مع الطفل لكي نعمل علي تحديث زاكره الطفل
سادسا
الاهتمام بيوم الرجوع الي المدرسه كانه يوم عيد والذهاب مع الطفل الي باب المدرسه لكسر رهبه دخول المدرسه
سابعا وهو الاهم
المتابعه امستمره مع المدرسه الحاله الدراسيه للطفل ومعرفه المشاكل الصحيه او النفسيه التي يعاني منها الطفل يوميا من خلال الاتصال المباشر بالمدرسه او المدرس المسؤل عن الطفل او الفصل عموما
والعمل علي حل هذه المشكلات في اسرع وقت

الثلاثاء، 15 سبتمبر 2015

الحقيبه المدرسيه(الشنطه) وخطورتها علي صحه طفلك





طعا موسم المدارس خلاص علي الابواب وكل عام وانتم بخير وكان لازم طبعا ان اتكلم في هذا الموضوع نظرا لاهميته الكبيره جدا
الحقيبه المدرسيه وخطورتها علي  الطالب او الطفل
طبعا كلنا مرينا بهذه التجربه الصعبه مع المدرسه وكل مدرس عايز كتب الماده وكشكول الواجب وكشكول الفصل الخ زز كله موجود في نفس الوقت كل يوم طبعا مالوش دعوه اذا كان الشنطه تقيله ولا لا
وده كان بعملنا عبئ نفسي ومادي كبير جدا
فلابد من تصحيح هذه الاخطاء التي دمرت جيل كامل بسبب الام الظهر الي كلنا بنشتكي منها الان والي هيا في الاساس سببها الشنطه المدرسيه
اولا اسباب ثقل الشنطه البمدرسيه
عدم انتظام الجدول وتغيره بصوره مستمره وتبديل الحصص كل يوم طبعا ده بيجعل الطالب ياخد كل الكتب معاه لعدم ضمان الحصص
وضع كل مايتعلق بالماده من كشاكيل او كتب او هومورك معا في نفس الوقت
وضع اشياء كثيره بالشنطه مثل الادوات الرياضيه سواء كانت ملابس او غيرها زجاجه الميه او الزمزميه  وجبات الاكل او السندوتشات
هذا بالاضافه الي اجهزه الكومبيوتر المحموله او الاجهزه الوحيه(الموبايل)

متي تكون الشنطه المدرسيه ثقيله او كيف نحكم اذا كانت ثقيله ام لا

هناك معيير لابد الالتزام بها  وهي الا يذيد وزن الشنطه عن 15% من وزن الطفل يعني اذا كان الطفل وزنه 25 ك وهو وزن دخول المدرسه فلابد ال يذيد وزن الشنطه عن 3.75 ك
اما بالنسبه للفتره التي يحمل الطفل فيها الشنطه فينبغي ان تكون قصيره علي قدر الامكان

ماهي اضرار الشنطه المدرسيه الثقيله

الم و وجع بالظه والاكتاف وممكن الصدر
تقارب مابين الكتفين
تشوهات العمود الفقري وانحنائه للامام او الي جانب معين
حمل وعبئ نفسي علي الطفل مما يجعله يمتنع عن الذهاب الي المدرسه
زياده فرصه سقوط الطفل للامام او الي الجانب وذالك لأنحنائه المتكرر الي الامام ليعادل وزن الشنطه

ثم نأتي هنا الي الجزئيه المهمه في الموضوع والتي تقع علي عاتق الام في المقام الاول ثم علي عاتق المدرسه في المقام الثاني
وهي كيفيه تخفيف الشنطه المدرسيه

لابد للام ان تعرف جدول الحصص لطفلها ثم تقوم بترتيب الشنطه له بنفسها حتي يتعود الطفل ان يأخذ الازم له فقط
ان تطالب الامهات او اولياء الامور المدرسه بتثبيت جدول الحصص وعدم التغير فيه الا للضروره القصوي ويجب ابلاغ اولياء الامور بهذا التغير قبله بفتره لا تقل عن اسبوع
عدم وضع اشياء كثيره بالشنطه مثل زجاجه المياه او السندوتشات
اختيار شنطه خفيفه الوزن ذات حمالات عريضه وليست واسعه كثيرا لكي لا تحمل الطفل علي وضع اشياء كثيره بها
نأتي لدور المدرسه
وكم قولت سابقا تنظيم الجدول الاسبوعي للحصص وعدم تغيره
مطالبه المدرسين بتخصيص الحصص علي مدار الاسبوع لعدم جعل الطفل يأتي بكل كتب الماده في وقت واحد بمعني مثلا اول حصه من الاسبوع للشرح والثانيه للتدريبات والثالثه للهومورك او الواجب وهكذا

مواصفات الشنطه المدرسيه عند الشراء

خفيفه الوزن
حمالات كتف عريضه ومبطنه لكي تعمل علي توزيع الثقل بشكل متساوي
لو امكن شراء حقيبه ذات عجلات تجر او تسحب علي الارض يكون افضل

طريقه حمل الشنطه المدرسيه الصحيحه




اولا ان تحمل الشنطه علي كلا الكتفين وليس كتف واحد
ان يقف الطفل بشكل منتصب وسليم ليس منحنيا الي الامام او الجانب

السبت، 12 سبتمبر 2015

مشاكل الرضاع الطبيعيه

سبق وان تكلمت في موضوع سابق عن الرضاعه الطبيعيه وفوائدها سواء للام او للطفل اما اليوم فسوف اتكلم معكم عن موضوع مهم جدا ويؤرق معظم الامهات وهي المشكلات التي تواجه الام وخصوصا الام لاول مره
دعونا نبدء علي بركه الله
1- المسكله الاولي وهي
نوم الطفل وتركه لثدي الام وعدم اكمال الرضعه
-هذه المشكله كثيرا ما نراها في الاطفال حديثي الولاده حيث ان الطفل ممكن ان يصل عدد ساعات نومه الي اكثر من 15ساعه في اليوم في اول اسبوعين من عمر الطفل
-ممكن ان تكون سبب المشكله ان الام قد تناولت بعض انواع الادويه التي قد تسبب النوم للطفل والزي ممكن ان يصل الي اكثر من 12 ساعه متواصله
طبعا لازم نعرف الادويه دي اه عمتا انا هتكلم باختصار شديد لان ده مش موضوعنا هذه الادويه واكثرها شهره هي مضادات الحساسيه وادويه البرد عشان كده لابد من استشاره الطبيب قبل تناول اي ادويه
-بعض انواع النقط التي تمنع الرشح او البرد او نقط العين التي تحتوي علي مضادات الحساسيه ولذالك لابد من استشاره طبيب الاطفال وعموما سوف اجعل صفحه خاصه للاستشارات الطبيه علي المدونه او علي صفحتنا علي الفيس بوك او الجروب

حل المشكله
اولا في اول ايام عمر الطفل ده طبيعي وكل المطلوب ان احنا نصحي الطفل برفق سواء بالضرب برفق علي قدم الطفل او زقنه اووضع حلمه الام في فم الطفل وتعصير الثدي لكي يحس الطفل بالبن فيبدئ ببلع البن بطريقه اليه
اما اذا كان سبب المشكله هو تناول الادويه من الام او مباشره فيجب استشاره الطبيب وبسرعه


المشكله الثانيه
رفض الطفل لثدي الام

لاحظو معي الفرق بين المشكله الاولي والثانيه هنا في هذه المشكله ان الطفل لم يرضع اساسا رافض للرضاعه ونازل عياط
طبعا كل الامهات بتشتكي من هذه المشكله وضروري كلنا مرينا بيها طيب اه هيا الاسباب
في اوقات كتير الطفل بتنتابه اوقات من الكئابه والعياط بلا سبب
ممكن طبعا يكون السبب المغص والانتفاخ وده الاشهر والاكثر حدوثا
ممكن يكون السبب ارتفاع في درجه الحراره او شويه برد
ممكن عدم النظافه ورائحه العرق النفازه من الام  وبالعكس ممكن يكون السبب رائحه بيرفيوم او مزيل عرق او اي رائحه تكون مش عاجبه الطفل فتمنعه من الرضاعه
ممكم يكون الام او الاب او اي واحد من افراد العيله شال الطفل بطريقه غير صحيحه ادي اي خلع في اي مفصل او لاقدر الله كسر العظام في بعض الاحيان او يكون اخوه الكبير ضربه اوخبطه وانتي مااخدتيش بالك
طعا دي اشهر الاسباب وليس كلها
طيب الحل اه
اولا نتاكد من الانتفاخ والمغص عن طريق النقر علي البطن او الاسهل للام انها تدي دوا المغص والانتفاخ وتشوف الطفل هيستريح ولا لا
ثانيا نتاكد ان مافيش حد ضربه اوخبطه او شده من زراعه مثلا
نقيس درجه حراره الطفل بالترمومتر عشان نتاكد انها طبعيه
النظافه الجيده للام وعدم وضع اي روائح علي جسدها او علي الملابس
طيب عملنا كل ده ولسه بيعيط لا بقه بيقي الموضوع كئابه وعكننه  محتاج لشويه حنان وصبر او نخرج نتمشي بيه شويه الخ.....

ندخل بقه في صلب الموضوع ونيجي مع المشكله الثالثه
تشققات الحلمه  والتهابها





طبعا المشكله دي بتؤرق معظم السيدات وخصوصا في الايام الاولي للرضاعه ودي اسبابها كتيره
ممكن سوء وضع الحلمه او دخولها في الثدي او كبر حجمها
ممكن سوء وضع الرضاعه فلا يتمكن الطفل من امساك الحلمه جيدا
اثناء تسنين الطفل نتيجه العض علي الحلمه
عدم العنايه الجيده للثدي

طيب والحل
طبعا العنايه الجيده بالحلمه والثدي علي الاقل الغسيل بالماء والصابون او اضافه بعض المرطبات مشل زيت الزيتون او بعض الادويه
الوضع الجيد او السليم للطفل وهو الوضع شبه نائم
طبعا وقت التسنين للطفل ممكن نشتري عضاضه او ماشابه ذالك ونهتم كويس بالحلمه كما زكرت سابقا

المشكله الرابعه والاخيره ان شاء الله
احتقان الثدي او الثدي المتحجر

طبعا دي حاجه مؤلمه جدا وبنواجها خصوصا اثنا فطام الطفل او عند غياب الطفل عن الام لفتره
نتيجه لتراكم اللبن داخل ثدي الام
طبعا دي مشكله مش هينه لاننا لو طنشنا او مش اهتمينا بالموضوع هنلاقي نفسنا دخلنا مباشره في المرحله التاليه وهي تكوين خراج بالثدي لا قدر الله وطبعا علاجه الجراحه
طيب الحل لتفادي هذه المشكله
اولا الانتظام في الرضاعه من 10 الي 12 مره يوميا يعني تقريبا كل ساعتين رضعه
طيب يادكتور انا برضع بانتظام زي ماحضرتك قولت بس الاحتقان مازال موجود في الحاله دي انتي لبنك كتير وفائض عن حاجه الطفل ولابد من تعصير الثدي من اللبن الزائد
تعصير الثدي بانتظام عند غياب الطفل عن الام
ارتداء حمالات صدر مريحه  ومناسبه لحجم الثدي



طبعا فيه مشاكل اخري الي عنده مشكله يكتب تعليق او يتابعنا علي صفحتنا علي الفيس بوكhttps://www.facebook.com/?q=#/helthybaby?ref=bookmarks